In the name of Allah the Most Gracious and the Most Merciful

Wednesday, September 21, 2011

Ujian Kecil

“Kenapa suara seksi sangat tu?”

“Kenapa suara rock camtu?”

Soalan paling mudah untuk dijawab: “Last week demam, then batuk, then hilang suara.”

Tapi di sebalik jawapan standard cmtu, masih ada jawapan lain yang jauh lebih baik untuk dijelaskan. Tapi sebab malas nak bersoal jawab, biarlah hanya menjadi jawapan kepada diri sendiri.

Janganlah kamu mencaci-maki penyakit demam, karena sesungguhnya (dengan penyakit itu) Allah akan menghapuskan dosa-dosa anak Adam sebagaimana tungku api menghilangkan kotoran-kotoran besi”.

(HR. Muslim no. 2575).

Allah bagi rasa sakit sikit sebab Dia dah bagi kita sihat lama. Sihat untuk buat aktiviti harian. Sihat untuk belajar dan tunai tanggungjawab. Sihat untuk beribadat pada Allah. Dan sihat untuk bersyukur dengan kesihatan yang Allah bagi. Sakit tu jugak untuk menimbulkan keinsafan dengan kekuasaan Allah dan boleh menghapus dosa kita. Semakin Allah sayang akan hambaNya, semakin banyak ujian yang Dia bagi. Nak tengok samada hamba kesayanganNya sayang tak kat Dia. Betul tak?

Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah: ayat 155-157

Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan ‘Inna lillaahi wa innaa ilaihi roji’uun’. Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk ”.

Kadangkala rasa sakit itu perlu untuk kita muhasabah diri dan tarbiah diri sendiri. Bila dah sakit, dah tak boleh nak melompat sana-sini. Tak boleh lagi nak bergerak aktif macam selalu. Lebih parah bila tak larat nak bangun dan terpaksa skip kelas dan segala tanggungjawab lain termasuk tanggungjawab dengan Allah. Kadang-kadang alasan sakit atau demam dijadikan alat untuk ponteng solat. Astaghfirullahalazim.

Sakit demam tu sebenarnya macam ujian kecil untuk kita. Allah nak tengok setakat mana keyakinan dan keimanan kita pada Dia. Bila dah sakit, ibadat pada Allah senang untuk ditinggalkan. Tengok! Tu baru sikit Allah bagi sakit. Kalau dah sakit teruk berbulan-bulan, bertahun-tahun camne? Patutnya bila dah sakit camni, hubungan kita dengan Allah makin dekat. Doa mintak agar diberi kesembuhan dan kekuatan untuk menghadapi ujian kecil tu. Buat setakat yang termampu. InsyaAllah Dia faham setakat mane kemampuan kita.

Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya, melainkan Allah akan mengugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang mengugurkan daun-daunnya”.

(HR. Bukhari no. 5660 dan Muslim no. 2571).

Tidaklah seseorang muslim ditimpa keletihan, penyakit, kesusahan, kesedihan, gangguan, kegundah-gulanan hingga duri yang menusuknya, melainkan Allah akan menghapuskan sebagian dari kesalahan-kesalahannya”.

(HR. Bukhari no. 5641).

Tidaklah menimpa seorang mukmin rasa sakit yang terus menerus, kepayahan, penyakit, dan juga kesedihan, bahkan sampai kesusahan yang menyusahkannya, melainkan akan dihapuskan dengan dosa-dosanya”.

(HR. Muslim no. 2573).

Macam saya, bila dah hilang suara camni, kuranglah sikit percakapannya. Even orang call pun saya tak angkat, then mesej orang tu mohon maaf sebab takde suara nak cakap. Bukan tak boleh keluar suara langsung, tapi segan la bila suara tenggelam timbul aje. Hehe..

Ada hikmahnya bila tak boleh cakap banyak macam selalu. Boleh elak dari mengumpat, mengeji dan cakap segala bagai benda yang tak elok, yang hanya boleh menambahkan dosa diri sendiri dan orang lain. Mungkin Allah tarik nikmat suara tu sekejap, agar kita fikir kenapa Allah tak bagi cakap banyak macam biasa. Mungkin sebab selama ni kita tak hargai nikmat suara yang Allah bagi tu seeloknya, dan digunakan jauh lebih banyak untuk keburukan dari kebaikan. Nauzubillahiminzalik. Lebih-lebih lagi as a woman, who shouldn’t expose her voice kat semua tempat dalam apa jua keadaan dan ketika. Suara itu kan aurat bagi wanita. Mungkin juga nikmat tu ditarik buat seketika sebab nak bagi kita peluang untuk ubah diri dan gaya percakapan kita. Barangkali ada yang Allah tidak suka dengan ucapan yang kita ucapkan. Hmm..fikir-fikirkanlah..

No comments: