In the name of Allah the Most Gracious and the Most Merciful

Thursday, December 6, 2012

Sotong Masak Serai

Hmm masak lagi. Tapi kali ni bukan nak masak kek atau dessert. Kali ni masak sotong. Tiba-tiba aku berubah rajin secara drastik memang di luar jangkaan. Selalunya aku tak suka dan tak minat untuk masak jenis yang lauk-pauk ni. Tapi ada sesuatu yang jadi booster untuk kerajinan ini. Sesuatu yang pada mulanya aku pekakkan telinga namun akhirnya aku sahut sebagai cabaran. Ceritanya aku hutang dulu.

Macam biasa, pakcik google adalah sumber utama aku kalau nak memasak sesuatu. Aku bukanlah cooking lady di dapur, jadi hanya masakan tertentu sahaja yang aku bisa masak dan kebanyakannya yang tidak melibatkan darah, lemak dan sewaktu dengannya. Kalau ada pun, orang lain yang bertanggungjawab menguruskannya dan tugas aku cuma asapkan dapur. Huhu.. Dan bila tengok abah bawak balik sotong semalam, carian google pantas menaip resepi untuk masakan sotong. Hasilnya, aku berjaya asapkan dapur dan hitamkan bontot kuali sehingga abah bertambah nasi bersama pesanan, "esok masak lagi macam ni." =D  Walaupun ini hasil pertama berasaskan sotong, alhamdulillah sangat berbaloi. =)

Resepi ni kalau tak lupa aku ambil dari laman My Resepi. Lupa pulak nak save link. Aku ubah sikit resepi ni dan tambah beberapa bahan lain.. So, here's the recipe.

Bahan-bahan:
300g sotong
3 biji cili padi
2 batang serai
200g asam jawa
4 ulas bawang putih
3 biji bawang merah
1 ulas bawang besar*
sebiji tomato*
2 biji lada besar*
2 inci halia*
daun limau purut dihiris halus*
garam gula secukup rasa
ajinomoto


Cara-cara:
1. Bersihkan sotong.
2. Kisar cili padi, serai, bawang putih, bawang merah dan serai. Tumiskan.
3. Apabila naik bau, masukkan sotong, air asam jawa, daun limau purut, lada besar, bawang besar dan akhir sekali tomato.
4. Perasakan dengan garam dan gula.


Jadi kiranya resepi asal aku dah olah. Yang bertanda * tu bahan yang aku pandai -pandai tambah. Pak Haji Nomoto tu aku tak letak pun sebab tak elok untuk kesihatan. Manakala kuantiti untuk setiap bahan tu pun aku tak ikut langsung sebab aku buat kuantiti sendiri suka hati aku. Selepas segala perderhakaan terhadap resepi asal, rasanya lebih sedap alhamdulillah. Ummi tanya aku letak apa, aku kata main campak-campak aje, heheh..

Selamat mencuba!

1 comment:

Anonymous said...

letak air sikit ke?