In the name of Allah the Most Gracious and the Most Merciful

Thursday, December 6, 2012

Semanis Pavlova

Cubaan untuk membuat pavlova akhirnya terhasil jua walaupun lidahku sendiri masih belum menyentuh rasanya. Tapi rata-rata yang aku dengar pavlova ini antara yang terhangat di pasaran. Bukan main beriya aku suruh abah beli baking paper, sekali dia bawa balik tiga gulung yang entah bila boleh habis. Haha. By the way, abah sangat sporting sokong anak dara dia ni masuk dapur. =p


Aku guna resepi yang sama macam cik adik khadijah qistina guna, sebab malas nak cari yang lain yang selalunya hanya buat aku jadi pening untuk memilih seterusnya terus putus angin untuk mencuba. Thanks cik adik  Resepi dari blog kak ana ini aku ikut sebijik-sebijik cuma whipping creamnya puas aku tenung peti ais di dapur supermarket tu, namun tak jumpa yang brand Richs tu. Cari kat kedai bakery pulak langsung takde whipping cream. Maka sudahnya aku beli whipping cream jenama Emborg tu. Natijahnya, whipping cream yang dah diputar tu macam kurang cantik wajahnya, berketul-ketul dan agak berair. Tak jadi soft peak pun. Mungkin sebabnya adalah Emborg tu yang diary punya. Tapi masih aku salutkan pada pavlova, dan biar keras dalam peti sejuk.

Oleh kerana kekurangan stok buah dalam peti dan yang tinggal cuma buah naga dan anggur sahaja, maka aku bantai letak buah naga dan anggur pada lapisan pertama, dan lapisan keduanya cuma buah anggur. Aku buat dua lapisan macam kak ana buat sebab tengok adunan telur  tu macam banyak kalau dibentuk cuma satu. Yang menghampakan, di saat adunan hampir masak kuning, tiba-tiba ia mengecut kecil, sudah tidak berbukit seperti awalnya.

Yang lucunya, keesokan harinya abah tanya pavlova tu sudah boleh dimakan atau belum kerana wajahnya seperti kurang masak. Sangkanya aku masih belum bakar lagi, padahal pavlova dah suku bahagian habis ditelan ummi. Kehkeh.. Rungut abah lagi, buah anggur atas bukit pavlova tu rupanya untuk hiasan sahaja, ingatkan ada pegang watak utama atau apa. Huhu.. Alasan aku buah anggur tu untuk hilangkan muak cream tu wahai abah.  =D


pavlova yang ditelan ternyata tidak menepati citarasa aku
untuk bikinnya kali kedua mungkin perlu difikir berulang kali
aku lebih suka kek  =D

No comments: