In the name of Allah the Most Gracious and the Most Merciful

Wednesday, January 23, 2013

Unexpected Message

220113  07:45am
"Salam. kak fadh. doakan saya istiqamah dalam bertudung labuh. jangan tanya kenapa. but suddenly i want to write it first to you."

Dalam kekalutan bersiap untuk ke kelas jam lapan, ringtone lagu afghan memecah sunyi pagi. buat tak dengar. ingatkan cuma customer yang dalam kecemasan (sebab selalu awal pagi takde customer lagi), rupanya bukan. usai melabuhkan punggung pada kerusi empuk dalam lecture hall, baru teringat nk check balik phone.

Allahu. terpempan sesaat.

Takde angin ribut guruh petir, tiba-tiba didatangi mesej sebegitu. serius persoalan "kenapa" yang muncul dulu di kotak fikiran. diulang baca beberapa kali hingga yakin aku tidak salah mengeja. lantas, kekunci pantas ditekan menyusun perkataan, mengharapkan seribu persoalan berbalas jawapan. namun hampa.

Kenapa si dia tiba-tiba menyentuh isu tudung labuh?
Kenapa pula aku yang diberitahu?
Kenapa terlalu drastik?
Kenapa doa aku yang dia dambakan?
Ohh kenapa??

Tengahari tadi ada si dia menyinggah di bilik, namun tak sempat berbual panjang kerana aku kalut untuk bersolat. hanya sempat bertentang mata beberapa saat.

Mungkin ada sesuatu yang Allah nak tunjukkan. ada sebab kenapa Allah hantar dia secara mengejut. ada sebab kenapa aku yang menerima mesej itu. ada sebab Allah biarkan aku tertanya-tanya. ada sebab. bukan saja-saja. Allahuakbar.

Sebabnya akan aku cari, insyaAllah. bersama penyelesaiannya juga.

Wallahu ta'ala a'lam.


No comments: