In the name of Allah the Most Gracious and the Most Merciful

Sunday, January 8, 2012

Cetusan Tinta Tahun Baru

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah. Entri pertama untuk tahun 2012. Maaf kerana lama menyepi. Cuti panjang selama sebulan lebih menghalang otak dari berfungsi dengan baik, secara langsung menjejaskan minda untuk mencerna idea. In short, empty!

Today, almost seminggu masuk sem baru- sem 3. Masih memaksa otak dan badan untuk bersedia dengan apa saja kemungkinan dalam masa beberapa bulan akan datang. Alhamdulillah, result sem lepas dah dapat. I was expecting to see “GAGAL” on my screen, yet Allah sentiasa Maha Penolong. Bukan nak sangat fail, tapi menilai pada usaha yang tidak mencapai tahap optimum dan ditambah dengan kecuaian dan juga terlepas pandang dalam exam hari tu. Alhamdulillah. Allah masih bagi peluang untuk tambah usaha dan doa pada Dia.

Tiap kali tahun baru menjengah, pasti hampir semua orang sibuk mencanang azam baru, yang mungkin ya atau mungkin tidak akan terlaksana dalam tempoh setahun tersebut, melainkan jika diiringi dengan niat + usaha + tekad + istiqamah + ikhlas. Why I said hampir semua orang? Yes, because saya tidak ada azam baru. Jangan salah sangka. Jangan kata saya takda perancangan hidup. Adaaa.. Tapi, saya tak yakin dengan diri sendiri. I just want to live my life as usual, and expecting myself to have new habit everyday. Err.. tak faham? I mean, diharap setiap hari akan ada benda baru yang saya boleh buat or achieve. Something good for the sake of Allah. InsyaAllah. Dan moga something new itu akan bertambah dari hari ke hari until at the end, I want to see them as a mountain of my deeds. Biar hujung tahun nanti, saya berbangga dengan diri sendiri.

Walaupun takde azam, tapi perubahan akan dibuat bit by bit. Why not total changes? Sebab saya masih belum kuat untuk itu. :( Begin with changes in my appearance and attire, I start doing that on my first day in this sem. And, hoping for the people to acknowledge my transformasi is sometimes sounds like ‘riak’. I have my reasons for that. Bila orang tegur, tu maknanya orang perasan dan selalu perhatikan saya selama ni. And for that, saya kena selalu aware dengan apa yang saya buat. Dan bila orang perasan, dengan harapan moga ia jadi contoh untuk orang lain berubah juga. Kata seorang sahabat, if people just zip their mouths and give no comments, tu maknanye they accept and agree with what I’m doing. Alhamdulillah. Seeing them smile give me some comfort and peace. Thanks for your support! :)

Orang kata, kalau kita berniat baik Allah akan selalu lindungi dan tolong kita. Moga hambaMu ini tetap tegar dan teguh berdiri menebar langkah mencari redhaMu, tetap istiqamah meredah mehnah. Allahuakbar walillahil hamd.


No comments: