In the name of Allah the Most Gracious and the Most Merciful

Sunday, January 15, 2012

Hikmah Di Sebalik Sebuah Pengorbanan~ ISK

Alhamdulillah. Cuti hujung minggu dihabiskan dengan aktiviti yang sangat berfaedah. Ada hikmah kenapa saya tak balik rumah. Rupa- rupanya Allah nak bagi sebuah hadiah besar yang tak semua orang boleh dapat. Bagai mendapat durian runtuh walaupun diundang last minute. Seorang sahabat mengajak ke sebuah program, Ini Sejarah Kita [ISK] yang beliau sendiri pada awalnya tidak pasti apa benda program tu. Ia adalah sebuah daurah, hampir sama dengan konsep usrah tapi melibatkan kumpulan yang besar. Tidak terlalu berat dan tidak terlalu ringan. Boleh santai2 dan guling2 dengan kawan2. Hee..


ukhuwah itu indah bila ia kerana Allah

Saya adalah salah seorang hamba Allah yang terpilih untuk join ISK. Salah seorang insan yang hatinya telah disentuh dengan sebuah hidayah, yang teramat manis bila disambut dengan keikhlasan dan ketaqwaan. Lebih menggembirakan, saat melihat wajah2 yg tidak disangka akan turut sama menyertai terlebih dahulu menanti bersama senyuman. Alhamdulillah atas izin Dia, hati2 yang dahulu jauh kini bersatu demi menggapai sebuah keredhaan. Paling buat saya terharu, bila melihat rakan2 coursemates yang memonopoli ISK ini. Rakan2 dari course TESL yang sering diumpat dan dihina kerana kononnya bersikap kebaratan , sosial dan jauh dari agama. Hey! Maaf, tanggapan anda salah! Mungkin ada insan yang termasuk dalam golongan yang dimaksudkan, tapi InsyaAllah bukan kami.
Dan Alhamdulillah, hasil dari daurah tersebut, hati2 yang telah disentuh oleh Allah dilihat bertambah iman dan taqwanya. Mereka ini insan yang paling bertuah, kerana dengan rela hati menerima tarbiah dari kakak2 fasilitator tanpa paksaan dan rungutan. Mungkin ada menghadirkan diri dengan kekeliruan atau seribu pertanyaan, tapi at least mereka cuba. Cuba untuk mencari erti hidup sebenar, erti islam yang bukan hanya sekadar pada nama atau ic semata-mata.


Walaupun hati sangat kecewa dengan sesetengah hamba Allah yang menolak mentah2 saat diajak untuk menyertai, namun terubat jua saat hati ditarbiah dengan hidayah Allah. Bila diajak ke program berbentuk islamik, seolah-olah fobia dan trauma untuk mendengarnya. Lantas, jawapan “tidak” terus diberikan. Kata sahabat saya, tak sampai ke hati hidayah Allah tu. Lalu, pelbagai alasan dicipta untuk membela diri. Bagaimana mahu sampai, jika belum apa2 lagi sudah menolak bulat2 tanpa ada usaha untuk mendekati. Seolah-olah diletakkan sebuah benteng antara diri sendiri dan Allah.
Sebelum mencoret tadi, terasa banyak yang ingin diceritakan. Tapi kini, lidah kelu tanpa kata. Tidak tahu bagaimana ingin dihebah akan nikmatnya perasaan bila jatuh cinta dengan Allah. Sungguh. Sukar untuk diungkap. Hanya mereka yang melaluinya akan memahami rasa yang ditanggung ini. Pesan saya pada anda, jangan pernah menolak andai di hadapan anda terbentang luas jalan untuk mendekati Allah. Kata Kak Teh, nak jadi orang baik, nak jadi lain daripada biasa bukan kerja senang. Susah. Tapi, kalau Allah yang jadi sandaran, insyaAllah yang susah akan jadi senang dan manis. Okey, sampai sini je entri kali ini. Kalau nak tahu cerita pasal ISK ni, boleh datang jumpa saya. Guna mulut lagi senang rasanya daripada keyboard ni. Hehe..



mereka insan terpilih. anda bila lagi?



here saya kongsikan cerita sahabat2 lain yg bersama saya dalam daurah tersebut. :D
ini dan ini.
p/s: seriously, rasa macam takde bakat nak jadi penulis. ayat tunggang langgang =.=

No comments: