In the name of Allah the Most Gracious and the Most Merciful

Monday, January 30, 2012

Bulatan Bahagia Saya

Alhamdulillah. Petang tadi selamat sempurna penglibatan pertama saya dan sahabat2 dalam bulatan gembira kami; usrah. Usrah ni special sikit bagi saya, sebab memang diwujudkan untuk geng TESL. Tujuannya untuk elak dari rasa tak selesa, segan and so on sebab usrah yang surau selalu buat tu budak agama yang handle. well, budak tesl dan pa susah nak capai chemistry yang sebati.

Bulatan gembira tadi benar2 buat saya gembiraaa, sebab.. sebab.. ramai member2 join sekaki dua kaki. Terima kasih awak semua sebab tak menolak ajakan saya. walaupun saya rasa ada yang terpaksa. Macam kakak naqibat tadi cakap, kadang2 benda baik macam ni perlu dipaksa sebelum ia jadi tabiat dan kesukaan kita.


Pertemuan pertama tadi hanya diisi dengan ‘ice breaking’ dan perkongsian hebat dari kakak naqibat. Kisah beliau pada zaman ‘jahiliahnya’ yang tidak jauh beza dengan manusia sekeliling kita sekarang ni. Bagaimana beliau boleh berubah sehingga menjadi seperti hari ini, dan apa perasaan bila jatuh cinta dengan Allah. Airmata sesalan yang insyaAllah dapat menghapus dosa lalu laju mengalir di pipi. Saya sebak dalam hati. Melihat pada sahabat2 yang mengelap perlahan pelupuk mata masing-masing, buat saya bersyukur dalam diam. Bersyukur kerana dilembutkan hati mereka untuk menerima kebenaran walaupun hanya melalui cerita seorang insan biasa. Tapi saya yakin kakak itu hebat tempatnya di mata Allah. Kata beliau, dirinya islam pada usia 20. Dan saya mengiyakan dalam hati.Kita sama kakak.


Kisah kakak tadi tak kurang lebih dengan kisah saya. My old times yang dulu hanya berdiri atas nama ad-Din, tapi hakikatnya penuh dengan kepalsuan dan kepura-puraan. Kononnya tahu soal agama itu dan ini, namun berapa kerat sahaja yang benar2 difahami dan dipraktikkan. Astaghfirullahalazim! :'(

Oleh itu pemilik jasad ini nekad, tak mahu lagi ringan pada lidah tapi berat pada anggota lain. Sungguh, saya tak nak jadi hipokrit- tahu baik buruk sesuatu itu, tapi enggan mengakui dan kadang2 buat2 tak tahu. Menerima dalam hati tapi menolak pada luaran, hanya semata-mata kerana sayangkan manusia dan duniawi. Sayang akan kehilangan apa yang disayangi. Walhal, Allah yang harus diletakkan pada yang utama.


Saya tak kisah kalau orang lain tak suka dengan apa yang saya buat, sebab saya tahu Allah suka.


Saya tak kisah kalau awak semua tak nak ikut serta bersama saya. Saya faham. Saya tak marah. Saya okey. Walaupun dalam hati saya Allah je yang tahu. Tapi saya mohon, jangan awak semua pandang enteng pada orang lain yang ingin bersama saya. Masih punya usaha untuk jadi yang terbaik. Saya tak suka tengok cara awak memandang mereka dan kami, yang seolah-olah sampah masyarakat. Kalau tak berkenan, simpan dalam hati awak. Jangan memuji dengan kiasan, sindiran dan pandangan sinis pada mereka. Mereka baru nak bertatih. Jangan patahkan semangat mereka ye awak. Tak malukah awak semua pada diri sendiri? Pada mereka? Sekurang-kurangnya mereka masih ada usaha nak gapai syurga,dibandingkan dengan awak yang rugi tak dapat apa2. Tak teringinkah awak untuk merasa nikmat kemanisan itu?


4 comments:

Sam Haru said...

kita doakan dia ye. smoga dia sempat rasa apa yang kita rasa. sabar ya fadh C:

:: ciK TeaChEr :: said...

hehee.. sapo 'dia' tu mas? insyaAllah.. doa kita penting utk 'dia' :)

Sam Haru said...

tatau la sape.. tanak pikir.. haha C:

:: ciK TeaChEr :: said...

haha..xpyh pk..sbb 'dia' tu could be anyone jer..hehe