In the name of Allah the Most Gracious and the Most Merciful

Tuesday, October 25, 2011

HATI PUN PERLU MAKAN :)


"Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati."
(Riwayat Bukhari dan Muslim daripada Nu’man bin Basyir)

Pernah tak bagi makanan kat hati?

Tak pernah? ish tipu la tak pernah..
Tu hari2 duk solat 5 waktu, baca al-quran lagi.. makanan hati la tu!

Hati ibarat perut. Makanan ruji untuk perut adalah nasi (makanan asas orang Malaysia). Perut andai tak diisi, mula la meragam. Yang kita selalu cakap perut tengah nyanyi la, joget la, tu semua sebab perut perlukan makanan. Kalau selalu dibiarkan perut tak terisi, lama kelamaan perut jadi gastrik. Walaupun makanan asas perut adalah nasi, tapi perut masih perlukan bahan lain untuk bantunya proses. Contohnya air, buah, sayur, bijirin and so on. Kalau takde additional foods yang ni perut akan lebih memberontak. Masalah sembelit and macam2 lagi masalah akan muncul. Kalau perut diberi makan dengan makanan yang tak sesuai dengannya, pasti perut akan meragam bukan?

Sama juga dengan hati. Makanan ruji hati adalah solat 5 waktu, puasa, zakat, baca al-quran dan yang lain yang wajib kita jadikan makanan untuk hati. Tapi tak cukup dengan itu. Hati pun perlukan additional foods atau supplement untuk berfungsi dengan baik. Zikir, selawat, ilmu agama, majlis ilmu, solat sunat, muhasabah diri dan benda2 yang kita jarang buat tu la makanan tambahan untuk hati. Bila hati tak cukup zat, mulalah dia membuat onar. Hati marah dan mengamuk sebab dia tak sihat. Lalu dia pandu pemilik hati itu ke arah maksiat dan kejahatan. Hati akan hasut tuannya agar cari makanan yang tak elok. Yang tak elok tu contohnya umpat, dendam, hasad dengki, lalai dengan ibadat, maksiat dan zina. Hati tak kisah asalkan dia kenyang.



Oleh itu, pemilik hati kena la pandai jaga pemakanan hati. Selalu bagi hati makan yang sihat2. Tengah syok layan fesbuk suap la sikit hati tu dengan artikel2 ilmiah yang berkisah soal agama, nabi2, alam akhirat dan etc. Tengah syok nyanyi riang sana sini suap la sikit hati dengan zikir2 taubat, selawat untuk nabi. Tengah enjoy watching movie, suap la sikit untuk hati ceramah2 agama yang ditayang kat TV atau internet. Tengah gembira keluar shopping sana sini, suap la hati tu dengan menghadiri majlis2 ilmu. Tak banyak, sikit pun jadilah. Lama2 boleh jadi bukit.


Bila hati dah cukup zat dan makanan, mesti hati happy. Hati dah takkan bawak pemiliknya cari makanan yang tak sihat kat tempat2 yang kotor. Hati hanya bawak pemiliknya ke tempat2 suci jauh dari kejahatan sebab dia dah biasa makan makanan yang sihat dan bersih. Hati tahu bila dia makan makanan yang tak sihat, hati akan jatuh sakit. Bila sakit, hati jadi tak waras dan mula nak buat bukan2. Everything comes from hati. Baik buruknya adalah hati. Hati tu degil sikit, susah nak dengar nasihat orang.. Jadi, pandai2 la jaga hati. Jangan biar hati sakit, nanti susah nak rawat. :D



No comments: