In the name of Allah the Most Gracious and the Most Merciful

Saturday, October 8, 2011

NAK BERUBAH KE TAK NAK?



Last week, I had a conversation with my besfren via text messages regarding the latest book of Fatimah Syarha titled Sebarkan CintaMu.. in the middle of the talks, her words cause me to have a deep thought.

Saya: u dh bce sume ke buku dye?

Sahabat: Almost all except seindah mwar brduri n yg da latest ni.. bez banget!
U pom follow dia k?
Saya: I br nk follow dye. Sblm nie dgr nme tp xtake note pn dye spe,huhu..trlmbt btol..
Sahabat: Baguih2 fadh, bez hbes la nvel2 dia.. syok ngn sweet rminder! Nt leh share ngn kengkwn len.. wt koleksi tau! Cm u kmpul nvel hlovate J
Saya: hehe.. insyaAllah.. em on my way to be a better person actly.. tp hlovate hk bli tu pn xbce lg,hua3
Sahabat: insyaAllah u akn sntuh sume bku tu nt..waah~ jeles la ngn u.. I nk follow ur way gak! Bagus u fadh, hdup ni cm naek tngga, step by step, jgn lngkah luas sgt, nt mudah jtuh blebok,haha.. insyaAllah sume bleh sapa d punck, Cuma bza msa n cra je! U can do it!


Take note on her last few sentences.
“Hidup ni macam naik tangga. Step by step. Jangan langkah luas sangat, nanti mudah jatuh bedebuk! InsyaAllah semua boleh sampai di puncak. Cuma beza masa dan cara saje”.

MasyaAllah.. ayatnye sangat simple tapi sangat menyentuh hati. Based on my observation, people in my surroundings change themselves in different ways. Betul la sahabat cakap. Ada yang drastik benar perubahannya dan ada yang seperti kanak-kanak baru belajar bertatih. Saya percaya walau apa pun caranya untuk berubah, sifat istiqamah dan iman amat penting to make sure what we plan takes place smoothly.

Ada yang kata, perubahan yang drastik tu diragui kerana mungkin saja si dia dengan mudahnya akan kembali kepada keadaan sebelumya. Maksudnya perubahan itu hanyalah sementara. Ada pula sebilangan yang menganggap perubahan step by step itu turut diragui kerana waktu yang diambil sangat panjang dan people tend to give up easily. Kalau ditakdirkan maut menjemput di kala mereka masih belum berubah sepenuhnya, tidakkah rugi?

Sesungguhnya ALLAH tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan jika kaum itu berusaha untuk mengubah apa yang ada di dalam dirinya” (Ar-Ra’d ayat 11).

Kata saya, biarlah macam mane sekalipun caranya, cepat atau lambat. Semuanya bergantung pada seseorang itu. Dia tahu dirinya sendiri. Hati, nafsu, iman dan akal semuanya boleh dikawal. Jadi dia tahu setakat mana limit dirinya sendiri. Kalau berubah secara drastik, mungkin dia dah bersedia untuk hadapi pelbagai dugaan dan hasutan. Dan kalau berubah slow2, mungkin dia tak yakin dan tak kuat nak hadapi semuanya sekaligus. The decision is your choice.

Berubah itu pasti. Sampai bila kita nak berada di takuk yang lama. Kalau rase Allah dah jauh sangat dengan kita, maka usahakanlah untuk dekati Dia. Jangan kata tak nak berubah sebab kita dah selesa dengan keadaan kita sekarang, coz kita tak tau selesa sekarang adakah sama dengan selesa bilamana Allah di hati kita. Sungguh, ianya tak sama. Belum cuba belum tahu. Memang nak berubah tu bukan suatu usaha yang senang. Amat susah. Ianya perlukan kesabaran dan kekuatan, ditambah dengan usaha berterusan dan sifat tak mudah putus asa. Mujahadahlah! Nak jadi baik memang lambat. Ibarat nak membina sebuah bangunan. Untuk membina memerlukan masa tapi untuk meruntuh hanya sekelip mata. Tutuplah pintu maksiat dan dekatilah kebaikan. Bersahabatlah dengan orang baik-baik. Usaha, doa, dan terus usaha dan doa. Jadi jangan tangguh lagi. Jangan nak tunggu hidayah Allah baru nak berubah.Hidayah tu perlu dicari bukan dinanti. Wallahua’lam.



p/s: post nie untuk perubahan ke arah kebaikan je okey! tidak ada kena mengena dengan perubahan ke arah keburukan. huhu.. saya ada terjumpa artikel menarik berkaitan dengan post ni. Klik la. By the way, syukran buat sang sahabat. :D

No comments: