In the name of Allah the Most Gracious and the Most Merciful

Tuesday, October 25, 2011

MONOLOG SEORANG HAMBA

Suatu saat, Allah turunkan hidayah dan petunjuk buat hamba ini. Dan hamba ini sedar bahawa dia harus berubah. Dia masih seorang yang jahil soal agama dan ilmu akhirat. Dia masih belum mengerti matlamat hidupnya. Dan dia masih tak kenal siapa penciptanya, yakni Allah.

“Aku tau apa yang aku buat salah. Aku tak ikut apa yang Tuhan suruh. I should change. Tapi bukan sekarang. Nanti2 laa…”


Lalu, Allah turunkan lagi petunjuk agar hamba ini berubah.

“Bestnyer tengok orang yang baik2, sejuk je mata memandang. Bila aku nak jadi macam tu?”


Sekali lagi Allah beri kesedaran padanya untuk berubah.

“Rasa macam nak berubah laa. Tapi tak tau nak start dari mana. Malu la nanti kalau orang tengok aku tiba2 jadi baik.”


Dan Allah terus membuka pintu hatinya agar kembali ke pangkal jalan.

“Hidup lama lagi. Masih banyak masa untuk berubah. Biarla aku enjoy dulu dulu waktu muda ni.”


Hamba ini masih belum berubah. Tiada lagi petunjuk dan hidayah dari Allah. Dia tidak bersyukur dengan pemberian Allah sehinggalah maut menjemputnya. Tidakkah rugi?

“Allah telah menurunkan sebaik-baik perkataan iaitu Kitab Suci Al-Quran yang bersamaan isi kandungannya antara satu dengan yang lain (tentang benarnya dan indahnya), yang berulang-ulang (keterangannya, dengan berbagai cara); yang (oleh kerana mendengarnya atau membacanya) kulit badan orang-orang yang takut kepada Tuhan mereka menjadi seram; kemudian kulit badan mereka menjadi lembut serta tenang tenteram hati mereka menerima ajaran dan rahmat Allah. Kitab Suci itulah hidayah petunjuk Allah; Allah memberi hidayah petunjuk dengan Al-Quran itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan Allah (disebabkan pilihannya yang salah), maka tidak ada sesiapa pun yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya.

(Surah Az-Zumar: 23)


Nota kaki: setelah beberapa minggu post ini dibuat, i found a post related to this post, which made me to edit this post again. Here, saya sertakan link post tersebut. Sangat bermakna :]

No comments: